supervisie.jpg

Supervisie - leren van je eigen werkervaringen.
Het helpt je te reflecteren op je eigen handelen in relatie tot je beroep, en in relatie tot vragen waar je cliënten voor staan.

Supervisie voor (paramedische) professionals werkzaam in de zorg

 

Supervisie, boeiend en verrijkend

Supervisie spreekt de ontwikkeling van je reflectievermogens aan op je professioneel functioneren. Dit met name in de relatie met je cliënt, maar ook in de communicatie met andere professionals. Daarmee sluit supervisie aan bij enkele belangrijke rollen en competenties van de psychosomatisch werkend fysio- en ergotherapeut.

Supervisie is bovenal boeiend en biedt veel opbrengst naast de nodige investering. De positieve ervaringen van de supervisanten die ik afgelopen periode begeleidde, en ook mijn eigen ervaring als supervisant en supervisor bevestigen dit.

- Albert Mulder 
psychosomatisch fysiotherapeut,
docent en supervisor (LVSC geregistreerd).
Neem contact op voor meer informatie voor individuele- of groepssupervisie of begeleide intervisie.

Wat: Supervisie gaat over leren van eigen werkervaringen. Het helpt je te reflecteren op je eigen professionele functioneren. Vaak is het werken met de cliënt het onderwerp. Maar het kan ook gaan over andere aspecten van werk als samenwerking met collega’s en andere zorgprofessionals of de organisatie waarin je in werkzaam bent. 

Hoe: Supervisie kan individueel gevolgd worden of in de vorm van groepssupervisie. Frequentie en duur van het supervisietraject worden in overleg afgesproken. 

Accreditatie: Voor het NFP register geldt: je ontvangt 63 punten na een supervisiereeks van 15 individuele- of 12 groepsbijeenkomsten.  

Erna: Met de verworvenheden ben je als supervisant zelf meer in staat tot je eigen ‘supervisor’ zijn. Mijn eigen ervaring is dat ook na een supervisietraject de behoefte tot leren en delen blijft bestaan. (Begeleide ) intervisie kan dan ook een goed vervolgtraject zijn.


mulder blauw-5-72dpi.jpg

Supervisie - leren van je eigen werkervaringen. Het helpt je

te reflecteren op je eigen handelen in relatie tot je beroep en in relatie tot vragen waarje cliënten voor staan.

Artikel:
Supervisie, uit de praktijk

Els, Kees en Karen nemen deel aan een groepssupervisie waarbij ze met en van elkaar leren onder begeleiding van de supervisor. Els geeft in de openingsronde van de supervisiebijeenkomst aan dat het haar boven haar hoofd groeit. Ze heeft een groeiende eigen praktijk en een kleine aanstelling in een revalidatiecentrum. Ze wordt geconfronteerd met een vrij plotseling onverwacht vertrekkende collega in de praktijk.

Els voelt zich heel verantwoordelijk voor haar praktijk. Ze vindt het belangrijk dat de cliënt binnen enkele dagen een eerste afspraak kan krijgen. Ook hecht Els eraan de rapportages direct na afsluiten van de behandeling te maken. Kees, haar mede supervisant, vraagt of ze er weer ‘haar schouders onder heeft gezet’, zoals Els’ eerder in een voren bracht als haar voorkeurs-reactie. Els begint wat schuldbewust te glimlachen. In de vraag van Kees herkent ze haar patroon van maar doorgaan en zich overal verantwoordelijk voor te voelen. Ze zal er in de supervisiereeks meerdere momenten aan werken, met succes.

Lees hier het hele artikel...

Reacties van supervisanten

  • ‘Ik heb geleerd in mijn werk meer mijn gevoelens te herkennen; meer te vertrouwen op mijn gevoelens en deze, waar zinvol, ook uit te spreken’

  • ‘Ik kan in mijn team beter mijn eigen plan trekken, mij verantwoordelijk stellen voor mijn stuk en niet meer zaken uitstellen’

  • 'Ik kan in mijn werk met cliënten meer een afwachtende open houding aannemen’

  • ‘Door samen na te denken en elkaar kritisch te kunnen bevragen, komen er processen op gang die anders niet zo op gang zullen komen denk ik. Supervisie is ook daarin heel leerbevorderend geweest voor mij'

  • Ik heb geleerd meer duidelijkheid te krijgen over wat de cliënt wil leren door gerichte vragen te stellen i.p.v. al direct hulp aan te bieden’

  • ‘De supervisie was heel steunend en het heeft me meer rust gegeven om met afstand naar mijn werk te kijken’

Publicatie: 'Burnout en fysiotherapie'
Auteurs Prof. dr. A.B. Bakker en A. Mulder
Uit: 'Gezondheidspsychologie voor de fysiotherapeut'. Onder redactie van P.van Burken, Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum